lijkwadeOp Paaszondag werd de opstanding van Jezus verkondigd en werden de zogenaamde ‘windselen’ genoemd waarin Jezus had gelegen in zijn graftombe. Wat zou het bijzonder zijn als deze windselen eens gevonden zouden worden. Het ongelooflijke is dat ze ook werkelijk zíjn gevonden! Dit gebeurde in 1898 toen een Italiaanse fotograaf de lijkwade van Turijn fotografeerde. De foto’s gaven grote bekendheid aan deze lijkwade.

Sindsdien is deze meerdere keren grondig onderzocht door wetenschappers en de onderzoeksresultaten brengen de wetenschapswereld in beroering. Is deze lijkwade een hype, een creatie van sensatiepers? Dat lijkt niet zo te zijn. Zou deze relikwie onze aandacht niet waard zijn? Wat zijn de feiten? En wat is sensatie, fantasie? En voegt deze relikwie iets toe aan ons geloof?

Op deze vragen willen we proberen antwoord te krijgen.

Kom daarom naar de lezing ‘Lijkwade van Jezus’ door Hans van Winkelhoff op zondagavond 12 mei 2013, om 20.00 uur in de Leeuwendaalkerk.