Leeuwendaalkerk

Donderdag 16 februari 2012 - De Israelreis is begonnen. De groep van dertig reislustigen onder leiding van Hans en Hans is veilig aangekomen in het Restal hotel in Tiberias. Rond 20:45 uur arriveerde de groep bij het hotel, na een busreis van een kleine twee uur. Ook de vlucht die daar aan vooraf ging verliep voorspoedig. Foto's...

Vrijdag 17 februari 2012 - Vandaag vroeg op want de groep vertrekt om 8 uur per bus de berg Tabor, Nazareth, Karmel en Meggido. Het weer is een beetje Hollands, stevige westen wind, 11 graden en af en toe een bui.

Vanaf dit punt schakel ik over in de wij vorm, wel zo handig als je onderdeel uitmaakt van de groep.

Deze dag heeft onze gids Naftaly een druk programma voor ons in petto. We startten met een busrit naar de voet van de Tabor. Daar aangekomen moesten we een tijdje wachten totdat een taxi ons naar de top bracht. Eenmaal daar aangekomen brachten we een bezoek aan de kerk aldaar. Ds Hans las ons voor uit Richteren en Mattheus. Een groep daalde af per bus en een ander deel ging te voet. Tijdens de afdaling brak de zon door, waardoor de wandeling een prachtig moment werd.
We verviolgden per bus naar Megido, een archeologische heuvel met overblijfselen van een onderkomen van koning Salomo. De heuvel bevat een groot aantal lagen, wat nog steeds goed te zien is. Door een watertunnel verlieten we Megido weer, op weg naar de lunch. De lunch bestond uit falafel met een overdaad aan salades.
Inmiddels was het stevig gaan regenen en dat hield de rest van de middag aan. Desalniettemin togen we naar de Karmel, de berg waar Elia de confrontatie aanging met de Baäl priesters. Een kort bezoek vanwege de heftige regenval.
Wat volgde was een lange rit naar Nazareth. Deze voormalige woonplaats van de Here Jezus bleek een wat rommelige stad met in het centrum een zeer grote statige kerk, de kerk van de Aankondiging. Na een bezoek aan deze kerk was het tijd voor koffie of thee met heerlijke baklava. Inmiddels werd het al schemerig, maar Naftaly had nog een stop in gedachten, het stadje Kana. Daar aangekomen bezochten we de kerk van het eerste wonder van Jezus. We woonden kort een dienst bij en bezochten de souveniersshop.
Rond half 7 waren we terug in het hotel waar we aten en met elkaar de dag besloten. Foto's...

Zaterdag 18 februari 2012 - Deze dag zijn we begonnen met een kort bezoek aan de synagoge van Tiberias. Dat was een warm welkom en unieke ervaring  We kwamen binnen op het hoogtepunt van de dienst. De Thora werd binnengebracht en vervolgens werd Exodus 21 gelezen.
Daarna zijn we per bus naar de berg der zaligsprekingen gegaan, met op de berg een kapel. In een overdekte buitenruimte met zicht op het meer las ds Hans een deel van de bergrede uit Mattheus 5. Ondertussen konden we genieten van een mooi uitzicht op Tiberias. Na vertrek passeerden we de rivier de Jordaan aan de noordkant van het meer. Een kolkende rivier in deze tijd van het jaar en volgens de gids een bijzonder feit dat niet vaak voorkomt. We reden door naar de Golan hoogte in bezet gebied. Vanaf een uitkijkpunt zagen we over het meer, afwisslend beschenen door de zon of bedekt door donkere wolken. Een prachtig schouwspel.
We mochten niet met vieze moddervoeten in de bus, zodat enkelen van ons een schoenwassing ondergingen. De reis vervolgde naar Tabgha, de plaats waar de wonderbare spijziging was. Ook daar stond weer kapelltje waar op dat moment een canon ten gehore gebracht werd door en groep engelse of amerikaanse toeristen, heel mooi! Op de vloer prachtige mozaIeken met afbeeldingen van vogels en vissen. De ramen waren gemaakt van heel dun marmer, albast genaamd.
De volgende stop was Kafarnaum, alwaar vele overblijfselen te zien waren uit de tijd van Jezus, huizen, een synagoge enz. Heel bijzonder is de zwevende kerk die bovenop het huis van de schoonmoeder van Petrus is gebouwd. In dit huis heeft Jezus geruime tijd gewoond. Vanaf deze plek konden we naar de rand van het meer lopen. Onderweg zagen we nog enkele klipdassen.
Toen was het tijd voor een royale lunch, nabij Kafarnaum. We kregen de Petrus vis geserveeerd, aangevuld met salades. Vanuit het grote restaurant hadden we een prachtig uitzicht over het meer.
Na de lunch togen we naar Banias, in het uiterste noorden van Israël. Hier zagen we een grote rots en overblijfselen van Ceasarea Filippi. Onderweg reisde lange tijd de regenboog met ons mee. Een prachtig gezicht en een mooie ervaring om juist in dit land dit symbool zo mooi te kunnen zien. Het orspronkelijke plan was om als afsluiting door te rijden naar het Hermongebergte, maar dat kon wegens sneeuwval op de wegen daarnaar toe niet doorgaan. Wel hadden we vanuit de bus kort het zicht op de besneeuwde toppen van de Hermon.
Als alternatief trakteerde de chauffeur ons op een ijsje bij de Mc Donalds. Heel leuk, mede omdat we achter de Mac nog zicht hadden op een kolkende rivier. Zoals eerder vermeld is dit in Israel een bijzonder verschijnsel, zo bijzonder dat zelfs onze uiterst ervaren gids hier een foto van maakte.
We sloten de dag af met een bezoek aan een kibboets. In de kibboets zagen we o.a. Hollandse veeteelt, mooi om te zien. In de schemer verlieten we de kibboets op weg naar het hotel. Foto's...

Zondag 19 februari 2012 - Vandaag is het een rustdag. Met uitzondering van een boottocht over het meer van Tiberias is het een dag zonder programma. Ieder ging zo zijn eigen weg. De meesten wandelden wat door de stad, naar de boulevard, langs de haven, door de winkelstraat, naar een monument of begraafplaats.
In de haven troffen we voor onze begrippen een aantal bijzondere vogels: een ijsvogel, een koereiger en een zilverreiger (zie ook de foto's).
Zeer speciaal was natuurlijk de boottocht over het meer, waardoor de contouren van de kustlijn nog beter zichtbaar werden. Prachtig was de dienst die ds Hans midden op het meer verzorgde. Opvallend was de sterke wind die tijdens de overdenking op stak. Had dat weersverschijnsel ons iets te zeggen? We zongen, dansten en konden ook nog genieten van de zon. Kortom een onvergetelijk moment!
Aan alle mooie dingen komt een eind en na ruim een uur stonden we weer op de kade. Ieder ging weer zo zijn weg.
Om half zes verzamelde zich een groep om naar een dienst in de Schotse kerk te gaan. Dat werd een bijzondere ervaring, niet in de laatste plaats omdat deze muzikaal begeleid wertd door een zeer speciale pianist. Omdat er geen vaste muzikant was bood 'onze' Bram aan te willen begeleiden. Hij deed dat voortreffelijk, niemand merkte dat hij twee van de melodiën nog niet eerder had gehoord. Tijdens het avondmaal speelde hij het mooie Jesu Joy of Man's Desiring. We kijken terug op een bijzondere en bewogen dag. Foto's...

Maandag 20 februari 2012 -  Vandaag vertrokken we uit Tiberias richting Jordanië. Het is mooi weer, de zon schijnt aan een blauwe lucht. Nadat we bij het hotel wegreden stopte Nael, onze chauffeur, nog even bij een plek vlak bij het meer. Vandaar hebben we een prachtig uitzicht op de besneeuwde toppen van de Hermon. De tweede stop was vlak voor de grens met Jordanië, een doopplaats bij de Jordaan. We waren getuige van verschillende dooprituelen. Verder had ik vooral oog voor de mooie natuur in en rondom de Jordaan. We zagen otters zwemmen en prachtige ijsvogels scheerden over het water.
We reden verder en kwamen bij de grens met Jordanië. De protocollen om de grens te passeren waren talrijk. In totaal trokken we vijf keer ons paspoort. Foto's maken bij de grens was niet toegestaan, maar ook daar zochten we de grens van op;-)
Afijn, na een klein uur reden we Jordanië binnen. We schrokken van de armoedige onderkomens die we zagen en waren verbaasd over het uitgestrekte kassengebied in de Jordaanvallei. We zagen bestelwagens afgeladen met tomaten, vele groente en fruitkramen, straatbarbecues en veel met smeerolie besmeurde garages.
Ook zagen we kampen met bedoeïnetenten en talrijke schaapskuddes.
Na een lange rit kwamen we aan bij de voet van de Nebo met rechts in de verte de Dode Zee. Het groene landschap van de vallei maakte plaats voor een woestijnachtige omgeving met veel zand en gesteente. Ook hier weer veel schapen. De klim bracht ons uiteindelijk op de top van de berg Nebo. We stapten in de voetstappen an Mozes en genoten zijn uitzicht over het beloofde land. We zagen de Jordaanvallei maar daarachter was het wat te heiig om bijvoorbeeld Jericho te zien, laat staan Sichem, Jeruzalem en Bethlehem. Ds Hans las bijbelgedeelten over Mozes en het volk Israël.
We daalden weer af en genoten van een goede lunch in de bus. Vervolgens brachten we een bezoek aan een mozaiek workshop annex winkel. Een deel van de producten die je daar kocht ging naar een goed doel, de zorg voor gehandicapten, een project geïnitieerd door Koningin Noor van Jordanië.
We vervolgden onze lange weg naar Petra en kwamen stipt om 19:00 uur aan bij ons hotel Petra Moon. Foto's...

Dinsdag 21 februari 2012 - Gisteren ben ik vergeten te vertellen dat we tot donderdag afscheid hebben genomen van onze Joodse gids Naftaly en onze chauffeur Nael. Na de grens met Jordanië maakten we kennis met onze nieuwe gids, de Jordaniër Moawa en stapten we ook in een nieuwe bus. Tijdens de reis door Jordanië reist er tevens een beviligingsbeambte met ons mee. Hij loodst ons veilig door de politieposten die zo nu en dan opduiken.
Wat ik ook nog graag wil vertellen is dat het gisteren gesneeuwd heeft in Petra, in de woestijn dus(!) en dat we onderweg de restanten daarvan nog zagen liggen.
Vandaag werden we wakker met een strak blauwe lucht. De zon scheen al fel, maar het was nog erg koud, een graad of 3-5. Corrie Koeddod is jarig en werd bij het ontbijt door iedereen gefeliciteerd. Op deze dag staat er slechts één bezienswaardigheid op het programma: een van de wereldwonderen genaamd Petra!
Petra was ooit de hoofdstad van de Nabateeërs in het land van de Edomieten. De stad was lang verborgen en werd in 1812 herontdekt, precies 200 jaar geleden. De vele gebouwen zijn  uitgehouwen uit rode en roze zandstenen rotsen. Bekendste bouwwerk van Petra is de Khasneh of Treasury, een kolossaal gedecoreerde graftombe van adembenemende schoonheid.
Om negen uur verzamelden we bij de ingang van het hotel en liepen naar het bezoekerscentrum van Petra. Nadat onze gids Mauwja de tickets had gingen we naar binnen, op weg naar de Siq. De Siq is een smalle bochtige rotskloof van ongeveer 1250 meter lang. We stonden versteld van de kleuren van het gesteente. De zon zorgde voor prachtig indirect licht, dat versterkte het sprookjesachtige karakter van de omgeving. Achter iedere bocht was weer een prachtig schouwspel te zien. Bijna aan het eind van de Siq vroeg Moawa ons tijdens het lopen naar de grond te kijken, om zo de verrassing van het zien van de schatkamer te vergroten. En inderdaad wat een schitterende rots aanschouwden we, met daarin de nog mooiere Treasury!
Er werden van alle kanten talloze foto's gemaakt. Voor dat we verder liepen zongen we de jarige Corrie toe op deze zeer bijzondere plek.
Daarna gingen we verder, op weg naar de koffie en de lunch, ondertussen genieten van de prachtige omgeving, bouwwerken, uitzichten en het steeds mooiere weer.
Na de lunch konden we ons vrij door Petra bewegen. Plaatsen die we o.a. bezochten zijn de Kings Tomb, de tempel en het klooster. Voor dit laatste bouwwerk moet en een trap met 800 treden worden beklommen. Een geselecteerde groep waagt zich hieraan en was onder de indruk van dit prachtige klooster.
Aan het eind van de middag keerden we via de Siq weer terug bij het hotel. Een aantal had zich opgegeven voor een behandeling door de haman en onderging een heerlijke massage, jammer dat daar geen foto's van zijn.
Morgen verlaten we Petra weer en gaan richting Wadi Rum. Daar overnachten we in een bedoeïnentent. Er is daar nauwelijks electriciteit beschikbaar en zeker geen wifi. Morgen dus geen nieuwe berichten en foto's;-( Die komen wellicht later... Foto's...

Woensdag 22 februari 2012 - We starten met een bezoek aan Little Petra. De naam zegt het al, veel kleiner dan Petra maar prachtig om tr zien. De weg er naar toe biedt ons een blik op Petra van bovenaf. Dan gaan we op weg naar Wadi Rum. Onderweg zien we sneeuw langs de kant van de weg, bijna niet voor te stellen dat het sneeuwt in zuid Jordanië. Aangekomen bij het kamp in Wadi Rum krijgen we een tent toegewezen met daarin twee houten bedden met dekens en een klamboe. Er is ons verteld dat er veel wilde dieren zoals vossen, jakhalzen, hagedissen, schildpadden, schorpioenen en slangen kunnen voorkomen in de woestijn van Wadi Rum. De klamboe zal ons daar niet tegen beschermen maar gelukkig staat er een muur om het kamp. Na de lunch in het kamp doen we onze hoofddoeken om ons voor te bereiden op de jeepsafari. De Toyota jeeps staan al klaar, met daar tussen enkele zeer ervaren exemplaren. De rit die we maken is adembenemend. Prachtige rotsformaties en uitgestrekte zandvlaktes schieten voorbij. Hoogtepunt is een natuurlijke brug op het verste punt. Enkele waaghalzen klauteren de brug op. Dan weer terug om de zonsondergang te aanschouwen. Een enkele jeep heeft moeite om het spoor te volgen, maar geen nood, men laat wat lucht uit de banden ontsnappen. Bij de plek waar we naar de zonsondergang bekijken maken de chauffeurs een vuurtje van de bijeengesprokkelde takken. Ze zetten een grote pot thee en ondertussen genieten we van een prachtige schouwspel. Weer terug in het kamp tonen de koks ons grote putten waarin het vlees worden bereid, heel bijzonder. Na het eten wordt het koud en zitten we in de grote tent of buiten bij een vuurtje. Foto's...

Donderdag 23 februari 2012 - Pieter en ondergetekende starten de dag met een rit op een kameel. Als vorsten laten we ons rondrijden en genieten van de bijzondere ervaring. Dan gaat het op weg naar de grens bij Aqaba en Eilat. We nemen afscheid van Maowa onze gids en bijna twee uur (!) en zes keer paspoort tonen later zitten we weer in de bus bij Naftaly en Nael. We rijden door de Negev naar de Dode Zee. Dit is voor een aantal het moment wat bij te slapen van de korte nacht in Wadi Rum. Bij de Dode Zee toont Naftaly ons de 'vrouw van Lot'. Hij vertelt ons dat er vele zijn, maar deze is van hem. We lunchen en rijden door naar het hotel. Daar trekken we ons zwempak aan voor een bad in de Dode Zee, een bijzondere en euke ervaring. Foto's...

Vrijdag 24 februari 2012 - Deze dag zijn we al vroeg op om als eerste groep bij Masada te zijn. Dat lukte aardig. Per kabelbaan gaan we naar boven en zijn onder de indruk van de machtige rots, het bijzondere en heroïse verhaal en het prachtige uitzicht. We wandelen rond en zien een badhuis met vloerverwarming, wateropslagplaatsen, de dam, maquettes enz. Kortom een zeer bijzondere plek. Na nog wat inkopen en een kopje koffie rijden we naar En Gedi, de plek van David en Saul. We zien daar niet alleen spelonken maar ook prachtige natuur, een waterval, vogels, klipdassen en steenbokken. Ds Hans leest voor over David en Saul. We rijden naar de lunchplek bij Qumran waar we ook de grotten zien waar de Dode Zee rollen zijn gevonden. Meer dan 4000 vondsten in meer dan 1000 grotten en spelonken. Na de lunch brengen we een kort bezoek aan de Jordaan, de plek waar Johannes de Doper doopte. Ds Hans leest er uit de bijbel. Dan gaan we op naar Jeruzalem, van 400 meter onder de zeespiegel naar 800 meter boven de zeespiegel. We passeren Jericho en de herberg van de Barmhartige Sameritaan. Hier houden ze wel van een geintje... In Jeruzalem rijden we naar een uitzichtpunt, zodat we een prachtig uitzicht hebben over de Olijfberg, het Kidron dal en de oude stad. Vervolgens komen we rond drie uur aan bij het hotel in Oost Jeruzalem. Rond half vijf verzamelen we weer voor een bezoek aan de klaagmuur. Een uur voor zonsondergang begint de sabbat, en de Joden komen dan bijeen bij de klaagmuur om de wet te lezen en te bidden. Een heel bijzondere ervaring om de orthodoxe Joden met haarlokken, grote bontmutsen en strakke gezichten op weg te zien gaan naar de klaagmuur. Naast deze Joden verzamelt zich er ook veel jeugd die al zingend en dansend het begin van de sabbat viert. Helaas mogen we hier geen foto's maken. Als het donker wordt, wordt het ook koud. We gaan terug naar het hotel voor het diner. Morgen meer over Jeruzalem... Foto's...

Zaterdag 25 februari 2012 - Vandaag staat Jeruzalem op het programma. We starten al vroeg en worden om half 9 gedropt op de Olijfberg. Vandaar hebben we een prachtig uitzicht op Jeruzalem, met name de oude stad. Naftaly geeft onsa daar aanschouwelijk onderwijs over de geschiedenis van de stad. We zien Jebus, de berg Sion, uiteraard het tempelplein op de berg Moria, de dichtgemetselde gouden poort enz. We maken een groepsfoto en wandelen naar beneden. We komen langs vele joodse graven en belanden uiteindelijk in de hof van Getsemane naast de church of all nations. Natuurlijk veel oude olijfbomen in de hof, sommigen 700 jaar oud. Ds Hans gaat ons voor en houdt een korte meditatie. Dan gaan we per bus naar de graftuin. Daar zien we een graf zoals dat van Jezus er uit gezien zou kunnen hebben. Per bus gaan we vervolgens naar de oude stad en gaan op via de Leeuwenpoort. Eerste stop is het bad Bethesda. Het bad is diep gelegen omdat vanwege de lagen die in de loop van de tijd op jeruzalem zijn gebouwd. Het bad geeft een goed beeld van de oorspronkelijke bouw. We luisteren naar zang in de st Annakerk en lopen daarna over de Via Dolorosa. Dit is de weg die Jezus al klimmend liep op weg naar Golgota. Op dit moment is Via Dolorosa een heel smal en heel druk winkelstraatje. Halverwege houden we een  koffiepauze in een Oostenrijks hospice. Dit gebouw heeft een dakterras met een prachtig uitzicht over de oude stad. Na de koffie vervolgen we onze weg en komen aan bij de Heilige graf kerk. Daar is het erg druk. Deze kerk is gebouwd boven op Golgota. Veel christelijke stromingen hebben in of op deze kerk een kapel. Het is een eigenlijk een bizarre mengelmoes van gelovigen, je weet niet wat je ziet. Van een lemen kapel op het dak van de kerk tot een complete kapel midden in de kerk. We zien een stukje rots van Golgota. Je kunt je hand steken in het vierkante gat waar het kruis in het gestaan, maar daarvoor sta je eerst een half uur in de rij. We besluiten het niet te doen en verlaten de kerk. Het is tijd voor de lunch, een broodje falafel of shoarma. Na de lunch vervolgen we richting de berg Sion, pal naast de oude stad. Op deze berg uiteraard weer kerken, de zaal van de laatste avondmaaltijd met daaronder de graftomkbe van Koning David en kerk van dormition Maria. We bekijken beide gebouwen en zien o.a. de tombe van David. We lopen door naar het Joodse kwartier en hebben een mooi zicht op de klaagmuur en het plein voor de muur. We lopen naar beneden voor een bezoek aan de klaagmuur, de vrouwen rechts en de mannen links. Het is nog sabbat, dus heel druk met biddende Joden. We mogen er geen foto's nemen. De mannen kunnen de klaagmuur vervolgen naar binnen waar door gaten te zien is dat de muur nog een heel eind naar onderen doorloopt. We verlaten de oude stad en besluiten de dag met een bezoek aan de velden van Efrata. Vandaar hebben we een prachtig uitzicht op Bethlehem naar het zuiden en de Neboberg in Jordanië in het oosten.
's Avonds gaat een deel van de groep naar een folkloristische dans- en zangavond, georganiseerd door de YMCA in een Jeruzalems theater. Het is een geweldig optreden van de dansgroep en de zingende presentatrice! Foto's Jeruzalem...

Zondag 26 februari 2012 - Vandaag starten we met een wandeling naar de Engelse kerk Christ Church. Het is een stevige trip waarbij we aardig moeten klimmen. We loprn langs de noordkant van de oude stad en passeren verschillende poorten, de Herodus, de Damascus en de Nieuwe poort. We gaan de stad binnen door de Jaffa Poort, naast de citadel met de burcht van David. Tegenover de burcht is de kerk, een prachtig gebouw waar we een dienst zullen bijwonen. De dienst heeft een vaste liturgie waarbij we als gemeente veel woorden hardop mee uitspreken. Er is een preek van een evangelist die we soms moeilijk kunne volgen vanwege zijn amerikaanse uitspraak en snelle tempo. Strekking van de preek is dat we ons als christenen niet comfortabel moeten voelen, maar dat we bereid moeten zijn offers te brengen. We besluiten de dienst met de viering van het avondmaal. Na de dienst drinken we buiten koffie, het is heerlijk weer. Omdat we pas 's middags rond 2 uur naar Yad Vashem gaan hebben we nu 2 uur vrije tijd. Ieder gaat zijn weg door de oude stad, maar ook het moderne Jeruzalem en koopt souvenirs. Het bezoek aan Yad Vashem is indrukwekkend. Het is een prachtig monument van een verschrikkelijke tijd, de Tweede Wereldoorlog. Veel hartverscheurende foto's, films en verhalen. Tot slot bezoeken we de Knesset, het gebouw van het Israelische parlement. Tegenover het gebouw staat een grote menorah met veel bijbelse afbeeldingen. We maken er een groepsfoto en gaan terug naar het hotel.  Foto's...

Maandag 27 februari 2012 - Vandaag is het onze laatste dag hier in het Modden Oosten. Gisteravond hebben we nog een gezellige avond gehad waarin we de vakantie hebben geëvalueerd. We kunnen terugkijken op een fantastische vakantie, waarin we zeer veel hebben gezien en gedaan. We zullen nog geruime tijd nodig hebben om alle indrukken te verwerken. Vlak voor middernacht is een select clubje nog per taxi naar de top van de Olijfberg gereden om foto's te maken van nachtelijk Jeruzalem. Het maken van de foto's verliep succesvol. De terugtocht per voet wat minder. Gelukkig kwamen we aand e andere kant van de berg een taxi tegen die ons weer veilig afzette bij het hotel.
Vanochtend vroeg op om de koffer te pakken want we worden om 8 uur in de bus verwacht voor een bezoek aan het Tempelplein en vervolgens de klaagmuur waar deze ochtend de Bar mitswa wordt gevierd. Bar mitswa is het feest waarbij dertienjarige jongens verantwoordelijk worden onder de Joodse wet. Omdat de zon schijnt is het voorstel om nog even de olijberg op te rijden voor een mooie overzichtsfoto van de oude stad. De vorige keer dat we er stonden was het bewolkt. Bij de afdaling van de berg hadden we wat oponthoud omdat er veel verkeer was in de smalle straatjes. Alle lof voor onze chauffeur die ons door het drukke verkeer leidde. In die druktezouden wij nog moeite hebben met een Fiat Panda. Bij de ingang van de Tempelberg angekomen sloten we aan bij de rij wachtenden. Na zo'n 20 minuten wachten betraden we via een houten brug het inmens grote plein. Het plein is gebouwd op de berg Moria. Over de top van deze berg is de gouden rotskoepel gebouwd. Op deze berg offerde Abraham zijn zoon Izaäk (volgens de islam Ismaël) en op dezelfde plek maakte Mohamed zijn nachtreis per paard naar de hemel. We wandelen over het plein en hebben een mooi uitzicht op de Olijfberg waarop we 3 kwartier geleden nog stonden. We dalen via de overdekte Marktweg weer af richting de klaagmuur.
Bij de Klaagmuur is het feest van de Bar mitswa reeds in volle gang. Op diverse plaatsen zijn de Thora rollen al tevoorschijn gehaald en is men begonnen de 13 jarige jongens in te zegenen. Vrouwen kijken over de schutting, maken foto's en gooien snoepjes naar de feestgangers. Er klinkt vrolijke muziek en er wordt voorgelezen uit de Thora. We aanschouwen deze mooie maar opmerkelijke gebeurtenissen gedurende een half uur en gaan dan op weg naar de koffie. Deze drinken we in een mooie gelegenheid met een prachtig uitzicht. We genieten met elkaar van de laatste momenten in Jeruzalem.
Dan komt onvermijdeijk het moment dat we per bus op weg gaan naar het vliegveld van Tel Aviv. Onderweg spreekt ds Hans hartelijke dankwoorden uit naar onze voortreffelijke gids Naftaly en uiterst behendige chauffeur Nael. Zij hebben mede deze reis tot een groot succes gemaakt!
We naderen het vliegveld. Daar aangekomen nemen we afscheid van Nael terwijl Naftaly nog met ons meeloopt tot aan de incheck. Daar nemen we afscheid van elkaar. Wie weet tot een later moment... Alles loopt verder voorspoedig, hoewel we voor de lunch tot wat weinig tijd hebben. Na ruim 4 uur vliegen landen we veilig op Schiphol waar een grote delegatie ons hartelijk verwelkomt. Het was mooi en we zijn weer veilig thuis, dicht bij onze geliefden.  Foto's...

Rest mij nog een hartelijk dank voor het meeleven en het lezen van onze avonturen...