zvklogo

Binnenkort krijgen we in onze kerk een dienst die via de radio uitgezonden wordt. Dat zal DV 6 maart het geval zijn. Ondergetekende krijgt de eer in die dienst voor te gaan. Zenuwachtig? Daar had u tot nu toe in gewone diensten misschien weinig van gemerkt. Toch is het nu wel (een beetje) zo! En dat ook vanwege de hoeveelheid extra werk die zo’n dienst met zich meebrengt. Je moet namelijk voor zo’n dienst alles tot in detail op papier zetten, tot en met de tekst van de gebeden en de verbindende teksten, bijvoorbeeld de aankondiging van een psalm! Maar goed, op de radio is toch niet te zien dat het colbert uitgaat!

Ook voor u als gemeente levert zo´n radiodienst een paar punten van aandacht op. In de eerste plaats de tijd: de opname begint om 9.45 uur, maar u kunt op de gewone aanvangstijd van de dienst aanwezig zijn (anderen dienen om 7.30 uur acte de présence te geven!). Dan is er gelegenheid voor wat oefening en kunnen de regisseur en technici repeteren, kijken of het geluidsniveau goed is, hoe goed u zingt, etc. In die minuten vooraf aan de opname is ook tijd beschikbaar voor bijvoorbeeld de mededelingen, de collecte en een praatje van de regisseur. Die regisseur is er namens de organisatie die voor onze gemeente de uitzending verzorgt, de Stichting Zendtijd voor Kerken. Die Stichting verzorgt voor een aantal kerkgenootschappen (waaronder ook de onze) de uitzending van kerkdiensten via radio en televisie.

Voor het zingen kreeg ik alvast twee aanwijzingen mee die ik gewoon ook maar aan u doorgeef. 1. Geef van tevoren de liturgie op aan de gemeente zodat die alvast wat kan oefenen (wordt ook met de muziekgroep overlegd) en 2. Laat de mensen proberen echt goed te zingen, met open mond en zonder dat ze het psalmboekje vlak voor hun gezicht houden. Stiekem ben ik daar zelf op gaan letten, en dit maakt echt uit! Over de start van de dienst is op verzoek van ZvK alvast wat nagedacht; na inleidende muziek en een welkomstwoord ten behoeve van de luisteraars volgt het votum en groet, etc.

Er is al iemand van Zendtijd voor Kerken bij ons (Bert Molenaar, Ludo Baauw en ondergetekende) geweest. We hebben allerlei dingen – waar ik er net al wat van doorgaf – doorgenomen. Sommigen van u zullen nog worden benaderd in verband met de nazorg. Aan u állen de vraag om over de radiodienst te vertellen aan vrienden en bekenden; denk aan de mogelijkheden die zo´n dienst vanuit evangelisatie-oogpunt biedt (ZvK verzorgt het versturen van persberichten aan landelijke, regionale en huis-aan-huisbladen). Belangrijk hierbij is te weten dat naar een radiokerkdienst gauw zo´n 40 à 45.000 mensen (een Kuip vol!) luisteren. Dus hebben we een unieke kans om het Evangelie uit te dragen. Het zal duidelijk zijn dat de preek ook enigszins wordt aangepast aan al die mensen die niet bij ons in het kerkgebouw zitten. Als u nog ideeën hebt, laat mij dit even weten. En vooral: wilt u ook nu al voor de voorbereiding van deze dienst bidden en God vragen of Hij deze bijzondere dienst wil zegenen?

JW van ‘t Hoff (bron Venster februari 2011)

Lees meer op de site van ZVK.

logokerkdienstnl